محققان علت عدم ابتلای کوتوله های لارون را به دیابت کشف کردند

26 فوریه 2019 - محققان دانشگاه کوئینزلند یک مزیت متابولیکی پنهان را در افراد مبتلا به نوع خاصی از کوتولگی کشف کردند که مانع از ابتلا آنها به دیابت نوع 2 و سرطان می شود.

دکتر Yash Chhabra ، پژوهشگر موسسه ی  UQ Diamantina، می گوید: این یافته ها می تواند راه را برای کشف درمان های جدید برای همه ی افراد مبتلا به دیابت باز کند.

دکتر Chhabra گفت: ما می خواستیم بدانیم چرا، بر خلاف اکثر افراد، افراد مبتلا به کوتولگی لارون، با وجود چاقی، به دیابت مبتلا نمی شوند. سلول های افراد مبتلا به کوتولگی لارون به علت نقص در گيرنده های هورمون رشد(جهش در این گیرنده) به هورمون رشد حساس نیستند.هورمون رشد مسئول تنظیم قد، متابولیسم و ​​چاقی است.داشتن گیرنده های معیوب همچنین به معنای اینست که کوتوله های لارون به انسولین بسیار حساس هستند.

پرفسور Michael Waters گفت: هنگامی که یک فرد چاق می شود، به طور معمول حساسیت سلولهای بدن او به انسولین کاهش می یابد و در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا می شود.مطالعه ی ما به این سوال که برای مدت 50 سال حل نشده باقی مانده بود، پاسخ داد.

او افزود: ما کشف کردیم که یک مولکول سیگنالینگ به نام STAT5 که توسط گیرنده های هورمون رشد فعال می شود، مسئول تنظیم این حساسیت به انسولین است. نقص در گیرنده های هورمون رشد، به این معنا است که مولکول های STAT5 به درستی فعال نمی شوند .فعال نشدن STAT5 سبب جلوگیری بیشتر از مقاومت به انسولین از طریق بهبود سیگنالینگ انسولین می شود، افزایش حساسیت به انسولین از طریق افزایش گیرنده های انسولینی و کاهش تولید گلوکز توسط کبد صورت می گیرد.

دکتر Chhabra گفت: درک این که چگونه گیرنده های معیوب هورمون رشد مانع از بروز دیابت در سطح سلولی و بافت می شوند، می تواند به محققان در توسعه ی درمانهای جدید برای دیابت در میان جمعیت عمومی کمک کند.

او گفت: گیرنده های هورمون رشد و STAT5 می توانند به عنوان اهدافی برای درمان جدید دیابت در نظر گرفته شوند.

این مطالعه حاصل همکاری محققان موسسه ی UQ Diamantina، دانشگاه ملبورن و دانشگاه بوستون بود و در مجله FASEB ی منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-people-laron-dwarfism-dont-diabetes.html